رواية قطتي الشقيه الفصل العاشر 10 بقلم همس كاتبة


 رواية قطتي الشقيه الفصل العاشر 10 بقلم همس كاتبة


بارت 10 


قطتي الشقية 


نهال : احكيلي يا حببتي .. ازيك انتي و اسد 

مليكة : الحمدلله يماما كويسين 

نهال : منا عارفة انكو كويسين انا بسألك عن علاقتكم ببعض .. هو بيعاملك ازاي 

مليكة : بيعاملني كويس يماما 

نهال : طب هو قربلك .. لمسك ؟ 

مليكة بخجل : ايوة يماما 

نهال بصدمة : يعني ... مش فاهمة .. انتي و هو هتكملو مع بعض ؟ 

مليكة : اه ... انا و اسد بنحب بعض و عايزين نفضل مع بعض 

نهال بارتياح : طمنتيني .. المهم عايزاكي تفهمي انك دلوقتي بطلتي زي زمان 

مليكة بعدم فهم : ازاي يعني 

نهال : يعني يا حببتي بقا عندك جوزك و عليكي واجبات لازم تأديها .. لازم تهتمي بيه و بنفسك .. انا مكنتش بفهمك الحجات دي عشان كنت بشوفك صغيرة بس دلوقتي انتي متجوزة لازم تكوني عارفة ازاي هتديري حياتك .. و من النهاردة هبدأ افهمك كل حاجة عايزاكي تفتحي مخك معايا 

مليكة بخجل : حاضر يماما 

نهال : اهم حاجة دلوقتي عايزاكي تاخدي بالك كويس مش لازم يحصل حمل الفترة دي .. انتي لسا صغيرة .. بعد ما تخلصي الثانوية و تخشي الجامعة تقدري تقرري براحتك .. بس دلوقتي هيبقى صعب اوي عليكي دي مسؤولية كبيرة 

مليكة بخجل : ماما اسد قالي اتكلم معاكي بالموضوع ده .. و منعني اخد حبوب 

نهال : عنده حق يحببتي .. انا هفهمك كل حاجة ...


****************

في المكتب بعد خروح اسد 


مهران : انا هروح اكلم مليكة 

ابراهيم : ماشي يا مهران بس اوعا تضغط عليها 

مهران بزفير : الي هيبسطها هو الي هيتعمل .. مش هسمح انها تكون زعلانة ابدا 

ابراهيم: هو ده ... روح كلمها يا ابني 


خرج مهران 

هشام بخبث : تفتكر مليكة هتختار انها تفضل مع اسد

ابراهيم : طبعا .. دي بقت مراته شرعا .. و باين اوي ان ابنك عشقها و هي مبسوطة معاه 

هشام : انا مش عايز اكتر من اني اشوفهم مبسوطين 

ابراهيم بخبث : بقولك ايه يا هشام ... ايه رايك يعني بالي اسمه مروان ده 

هشام : ماله .. الولد كويس و محترم و ابن صاحبي 

ابراهيم : يعني لو اتقدم لبنتك هتوافق

هشام بصدمة : هو في ايه يابا ؟ 

ابراهيم بهدوء : الولد اتكلم معايا و قالي اشوف يعني لو في قبول هيجيب اهله و يتقدم رسمي 

هشام : لا انا بنتي لسا صغيرة .. و مش عايز أجوزها دلوقتي 

ابراهيم : ما تقطعش بنصيب البنت يا هشام .. البنت مصيرها تتجوز ... و واضع انها مايلة للواد بصراحة 

هشام بغضب : ايه مايلة للواد يعني ؟؟  انا بنتي مربيها كويس 

ابراهيم: يا ابني ما حدش قال غير كدة .. بس عادي يعني في قبول نوعا ما .. انت خلي مراتك تكلم البنت و تشوف رأيها 

هشام بهدوء : انا عارف مروان و بحترمه جدا ... بس مش حابب اجوز البنت بالسن ده 

ابراهيم : طب افرض هي موافقة ؟ حرام تقطع نصيبها .. خلي البنت تفرح و تتجوز و اطمن عليها بقا مع جوزها 

سرح هشام شوية و بعدين قال : ماشي يابا هكلمها ان شاء الله 


***************





خبط باب اوضة نهال 

نهال : ادخل 

دلف مهران .. وقفت مليكة احتراما لوالدها 

قرب منها و حط ايده على خدها و قال : حبيبتي الصغننة .. ازيك يا حببتي

مليكة بابتسامة : انا كويسة يا بابا 

مهران مسك ايدها و قال بحب : حببتي مش احنا طول عمرنا صحاب ؟ و ما بنخبيش على بعض حاجة 

مليكة : ايوة يا بابا

مهران : طيب يا حببتي عايز اسألك سؤال و تجاوبيني بصراحة و من غير خوف 

مليكة توترت بس قالت : حاضر يا بابا 

مهران : انتي بتحبي اسد ؟ 

ابتسمت و اخفضت نظرها بخجل شديد 

مهران : مفيش داعي للكسوف يا بنتي ده جوزك 

مليكة بخجل : ايوة يا بابا بحبه 

مهران : يعني مش عايزة تطلقي منه ؟ 

مليكة بصدمة : لا طبعا يا بابا انا ما اقدرش اعيش من غيره 

اخذ نفس عميق و قال : ماشي يا حببتي اهم حاجة انك تكوني مبسوطة و الي هتختاريه انا معاكي بيه 

مليكة : بابا انت زعلت ؟ 

مهران بحنية : لا طبعا يحببتي .. انا مش عايز غير اني اشوفك مبسوطة و مرتاحة .. انا غلطت بحقك و بحاول اصلح الغلط ده .. عشان كدة هعمل الي انتي عايزاه 

ابتسمت مليكة بحب و حضنت والدها بينما نهال تنظر لهم بابتسامة 


بعد شوية خرج مهران 

نهال : حببتي روحي دلوقتي نامي .. و اقعدي مع ايمان شوية دي اكتر وحدة زعلت على غيابك 

مليكة بخجل : طب و اسد هقوله ايه ؟ 

نهال بخبث : لا ما تروحيلوش الا لو طلبك و خليه يتحايل عليكي .. نامي عند البنات ... ما تتساهليش معاه كتير 

مليكة بابتسامة : حاضر يماما 


******************


فراس : سهرانة لوحدك ليه يا رزة 

رزان : و انت مالك ؟ و بعدين ما بحبش حد يناديني كدة 

فراس باستغراب : ليه بتتكلمي كدة ؟ 

رزان ببرود : لو سمحت روح من هنا 

فراس : ليه التصرفات دي ؟ انا عملتلك ايه ؟ 

رزان : مفيش 

فراس بهدوء : انتي حرة .. بس عايز اقولك حاجة مهمة .. ان الي عمله اخويا مليش ذنب بيه .. انا مش مسؤول عن تصرفاته الحقيرة .. و مع كدة براحتك .. عن اذنك 

و كان سيذهب بس رزان قالت : انا اسفة 

نظر لها و قال : ما قولتش كدة عشان تعتذري .. انا قولت كدة عشان تفهمي اني مليش بعمايل اخويا 

رزان : هف خلاص بقا ما تتقمصش زي العيال .. انا بس مدايقة و قلقانة على مليكة 

فراس ابتسم و قال : ما تخافيش عليها هي دلوقتي بقت مع اسد .. محدش يقدر يأذيها صدقيني 

رزان بهدوء : انا خايفة اوي لشادي يتجنن و يغلط تاني 

فراس : لا اسد واخد باله من الحكاية دي كويس و مش هيسمحله يعمل حاجة 

رزان : طيب انا هروح انام .. تصبح على خير 

ذهبت من امامه و اتى سليم

سليم و هو بياكل تفاحة : ايه حلقتلك ؟ 

فراس : سليم اتلم 

سليم : يا ابني ايه الي حببك فيها مش عارف .. هي اه حلوة بس لسانها طويل اوي 

فراس : سليم اتلم ... اوعا تكون فاكرني مش عارف انك كلمتها و عاكستها .. رزان مش زي الي انت بتعرفهم .. عيب عليك دي بنت عمك 

سليم : و انا قولت حاجة غلط ؟ و بعدين مين الي بينقلك ؟ عرفت منين ؟ غدير مش كدة ؟ 

فراس : و انت مالك ؟ سليم احترم نفسك بلاش تلقى نفسك برة العيلة زي شادي كدة 

و تركه و ذهب بينما سليم ياكل التفاحة و ينظر باستخفاف و سخرية 


************************


في اوضة البنات 

ايمان بسعادة : اليوم ده احلى يوم بعمري 

رضوى بضحك : طبعا شبكتي حمودة 

ايمان : اه و كمان اختي الصغننة عشقانة و لا ايه يا ملوكة 

مليكة بخجل : عيب كدة يا ايمي 

ايمان : بس بقولك ايه يا بت خودي بالك من مذاكرتك يا قطة ما تخليش الجواز يسرقك منها

رضوى : امم و كمان فترة نلاقي بطنها قدامها تبقى كملت يا عروسة 

مليكة : انا الغلطانة الي قعدت مع بنات زيكم يا قليلين الادب 


اتجهت للاوضة الثانية 

كانت دنيا نائمة و رزان عاملة ماسك و غدير قاعدة متوترة 

دلفت مليكة و قالت : انا هنام هنا .. ايمان و رضوى هيشلوني 

رزان بخبث : روحي لحضن جوزك يا مزة 

مليكة : رزاااان انتي هتعملي زيهم .. و الله اعيط و ابهدلكم 

رزان : مخلاص يحبيبتي بنهزرو معاكي .. هروح اغسل وشي 


ذهبت رزان و بقيت غدير تنظر الى مليكة التي لم تعيرها اي اهتمام 

وصلتها مسج من اسد 

- مراتي الحلوة ما جاتش لاوضة جوزها لغاية الان ليه ؟ 

كتبت له 

- البنات عايزين انام عندهم 

- ممنوع .. يلا تعالي لجوزك بلاش يزعل 

ابتسمت و كتبت 

- لااا كله الا زعله .. ثواني و هبقى عنده 

قامت لبست بجامة نوم و رتبت شكلها و حطت بيرفيوم 

غدير بابتسامة : ايه الحب مستنيكي ؟ 

ابتسمت مليكة و قالت : اه 

وضعت غدير يدها على كتف مليكة و قالت بغصة : مليكة .. انا اسفة 

مليكة : على ايه ؟ 

غدير بدموع : انا الي قولت لشادي انك بتتكلمي عن خطيبته و كنت دايما بكلمه عليكي .. هو قالي انه نفسه يتجوزك .. بس و الله ما كنت اعرف انه هيأذيكي كدة .. انا ما اقبلش لاي بنت يحصل معاها كدة و بسببي .. بجد انا اسفة 

مليكة بحب : حببتي انا مش زعلانة و انتي ملكيش ذنب بالي عمله .. هو كدة من زمان .. بس ارجوكي بلاش تتكلمي عليا بحاجة انا معملتهاش انا بجد بزعل اوي عشان انتي في مقام اخواتي 

غدير بابتسامة : ولا يمكن اعيد التصرفات دي .. اعتبريها طيش اولاد 

مليكة بضحك : ماشي يا ستي .. هروح انا بقا اسد مستنيني 


**********************





ابراهيم : رزان ايه الي مصحيكي يا بنتي 

رزان بابتسامة : كنت طالعة انام يجدو 

ابراهيم : تعالي عايز اقولك كلمتين 

قعدت مقابل جدها 

ابراهيم : رزان يا بنتي عايز اسالك سؤال 

رزان : اتفضل يا جدو 

ابراهيم : انتي زعلانة عشان اخواتك هيتجوزو و انتي لا ؟ 

رزان بضحك : ايه الكلام ده يا جدو .. الكلام ده بقا قديم جيلنا ده محدش بيفكر كدة .. و الجواز مش سباق يعني .. انا مش لاقية انسان مناسب ليا .. و بعدين مش حابة اسيب ماما و بابا لوحدهم 

ابراهيم : طول عمري بقول عليكي العاقلة .. ما شاء الله عليكي عندك عقل يوزن بلد بحالها 

رزان بابتسامة : الفكرة يا جدو اني عايزة ابني مستقبلي عندي طموحات عايزة احققها .. نفسي اكمل تعليمي و اشتغل و اعمل دراسات عليا و اسند اهلي و اخليهم فخورين بيا بس موضوع الجواز مش هاممني اوي يعني و لو كنت بهز بيه ده كان من باب الضحك و الهزار يا جدو 

ابراهيم بابتسامة : عارفة .. مهران دايما كان يقول رزان دي ابني ... دي الي شايلة مسؤولية اخواتها .. عايزك تفضلي كدة قوية و ساندة اخواتك .. و ان شاء الله ربنا يبعتلك ابن الحلال الي يحبه قلبك 

رزان بخجل : ميرسي يا جدو ... هطلع انام .. عايز حاجة ؟

ابراهيم بحب : سلامتك ياحبيبتي .. تصبحي على خير 

رزان : و انت من اهله 

صعدت بينما هو ينظر امامه بفخر 

وقال : والله و نعم التربية يا مهران .. تلات بنات يتحطو ع الجرح يطيب 


****************** 

دلفت مليكة اوضة اسد وجدته يقرا ملف 

ملكة بحب : اسد 

اسد بزعل : امممم من لقى احبابه نسي صحابه مش كدة ؟ 

قربت عليه و عضت شفتها و حاوطت ايدها رقبته 

مليكة بدلع : لا انت حبيب قلبي .. بس اعمل ايه كلهم عايزين يقعدو معايا 

حاوطت يداه خصرها و قرب منها اكتر و قبلها على شفتيها 


بعد شوية 

اسد : هتنامي عندي 

مليكة بخجل : بس يا اسد.. 

اسد بمقاطعة : بصي يا بت انتي .. انا ما صدقت اتجوزك .. اوعي يكون باباكي الي قالك ما تجيش

مليكك بضحك : نفسي افهم ايه مشكلتك مع بابا 

اسد بغيرة : هو الي عايز ياخدك مني .. و بالخطوبة حضنك و انا جيت على نفسي و سكت .. و فوق كل ده بيقولي اطلقك قال 

مليكة بصدمة : بس هو ما قاليش كدة 

اسد باستغراب: ازاي ده جنن اهلي 

مليكة بابتسامة: هو كان بيعمل كدة عشان يستفزك .. لما كلمني سالني انا عايزة ايه قولتله عايزة افضل مع اسد قام قالي براحتك و ما زعلش مني خالص 

اسد : شوفي الراجل ..  باباكي ده ثعبان 

مليكة بتحذير : اسد احترم نفسك ده بابا 

اسد : انا بمدحه على فكرة 

مليكة بضحك : والله 

اسد ببراءة : اه و الله يحببتي 

ضحكت بصوت عالي 

اسد : امو..ت انا ع الضحكة دي .. تعالي هقولك كلمتين في بوقك 

مليكة بعدت و قالت بضحك: بطل قلك ادب 

لحقها و قال : تعالي يا وليه انا لسا عريس 

هربت منه و فضل يلحقها لغاية ما تعبت 

مليكة و هي بتتنفس بسرعة و بتضحك : كفاية كفاية انا استسلم 


**********************

كانت ماسكة  الموبايل و بتكتب و ماشية باتجاه اوضتها 

شدها من معصمها و زنقها بزاوية الي محدش يقرد يشوفهم  

غدير بصدمة : هو في ايه فزعتني 

سليم : هو انتي مش هتبطلي شغل المخابرات ده ؟ 

غدير بصدمة : شغل ايه 

سليم برفعة حاجب و ايديه مثيته ايدها على الحائط : مش هتبطلي تنقلي تحركات كل الي بالبيت لفراس اخوكي 

غدير : انا منقلتش حاجة .. و بعدين اخويا اقوله الي انا عايزاه 

سليم بغضب : بس ما تدخليش بيا 

تجمعت الدموع بعنيها و قالت برجفة : سيبني 


نظر الى شفتيها التي ترجف .. بدون وعي قرب منها و باسها 


دفعته عنها بغضب و هي تبكي و تنظر له بصدمة 

نظر لها برفعة حاجب 

خبطته كف قوي لدرجة انه تراجع للخلف 

غدير و هي تبكي : انت انسان زبالة 

تركته و ذهبت بينما هو يضع يده على وجهه و ينظر بصدمة 


*************************

في اليوم التالي 


نهال : فين مليكة لغاية دلوقتي 

رزان بخبث : عند قرة عينها 

نهال بضحك : طب اتلمي .. ده و انا قايلالها تتقل شوية 

مليكة من وراهم : بتتكلمو عليا ؟ 

رزان : اممم تعالي شوفي مامتك عايزة ايه 


وخرجت رزان من المطبخ 






مليكة : صباح الخير يماما 

نهال : صباح الورد يحببتي .. بقولك ايه 

مليكة و هي بتمدد يداها بكسل : ايوة يماما 

نهال : قولي لاسد اني هاخدك النهاردة و ننزل السوق .. عايزك اشتريلك هدوم 

مليكة باستغراب : ليه يماما عندي هدوم كتير 

نهال بنفاذ صبر : يا بت هدوم شهر العسل .. عشان تلبسيها لجوزك .. اومال هتفضلي قدامه بالبجامة .. اسمعي يا حببتي مهما كان الراجل بيحب مراته بيفضل محتاج لدلع و حنية .. و انتي لازم تدلعيه و تهتمي بالحجات الي بيحبها .. عشان ما يزهقش و يفضل مبسوط معاكي 

مليكة : بس يا ماما اسد بيحبني اوي و مش بتفرق معاه الحجات دي 

نهال : مهو ده عشان اولها بكرة بس يتعود ع الحال ده هيزهق .. و عينه تزوغ عنك .. لازم تخليه ينسى أسمه معاكي و يتعلق بيكي 

مليكة بضيق : يعني هو الجواز مفهوش غير الحاجة دي 

نهال : لا يحببتي الجواز مودة و رحمة .. حب و حنية و اهتمام .. عشان كدة لازم تهتمي بجوزك و هو يهتم بيكي .. انتي يا بنتي لسا عروسة و معندكيش اي خبرة بالمواضيع دي و حتى انا مكنتش موعياكي ع الحجات دي .. عشان كدة لازم تنفذي الي بقوله وبالحرف الواحد  

مليكة : حاضر يماما 

دلفت زينب و قالت : عملتي الشاي يا نهال ؟ 

نهال : ايوة يحببتي .. هوديه حالا 

و امسكت ابريق الشاي و خرجت 


قربت زينب و قالت لمليكة بابتسامة : مليكة حببتي .. انتي مبسوطة مع اسد ؟ 

مليكة بابتسامة: اكيد يا طنط 

زينب : طيب ما تفرحونا بقا و تورونا عيالكم 

مليكة بضحك : يا زيزي بدري اوي ع الكلام ده احنا لسا ما عملناش فرح

زينب : ولا بدري ولا حاجة يا بت افهمي  اربطي الراجل بالعيال عشان ما يشوفش غيرك 

مليكة : بس انا لسا عندي ثانوية عامة و مذاكرة مش هعرف اشيل مسؤولية عيال و ماما رأيها كدة برضو 

زينب : يا بت ما تسمعيش كلامها مش عارفة مصلحتك .. و بعدين انا روحت فين ها ؟ هاخد بالي منك و من عيالك يا حببتي  

مليكة بخجل : سبيها على الله يا طنط .. لما ربنا يأذن نخلف هنخلف و نملالك البيت عيال

زينب : يا رب يا رب يا حببتي افرح بيكم و بعيالكم  ...... يتبع 


همس كاتبة


                  الفصل الحادي عشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×